De school van morgen is gratis!

Na talloze gesprekken en discussiemomenten sinds begin 2015 stelden wij, jongeren van KAJ, vier pijnpunten vast die systematisch voorkomen in het secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel. Om deze pijnpunten aan te kaarten trokken wij op 20 februari 2016 door Brussel met een heuse 'scholierenmars'. Onze boodschap klonk als volgt:

  • We krijgen minder waardering als we gekozen hebben voor een TSO of BSO richting!
  • School is te duur!
  • Wij hebben geen inspraak in het reglement en het nut van veel regels is niet duidelijk!
  • School is te zwaar!

U onderwijs is ni wijs

De krantenkoppen waren niet mis te verstaan. 'KAJ jongeren klagen schoolregels en werklast', 'Smartschool verpest onze vrije tijd', 'smartschool doet druk op leerlingen en leraars enorm toenemen', verpest Smartschool de vrije tijd van kinderen?'

Maar ze vertellen zeker niet alles. 100 jongeren kwamen op zaterdag 20 februari samen om de boodschap luid te verkondigen op een fantastisch creatieve manier.

De school van morgen

Woensdag 13 januari vanaf 11u45 zullen wij het thema ‘School’ bekendmaken ter hoogte van de parking van Sint-Donatus Middenschool, Merchtem. Wij hebben u hierbij nodig!

KAJ is een jongerenbeweging die enerzijds in zijn talrijke afdelingen een ontspannend en plezant tijdverdrijf vormt voor jongeren vanaf ongeveer 12 jaar. Anderzijds is het een organisatie die voor verandering staat. Het thema waar we ons momenteel vooral op focussen, is ‘School’.

De school van morgen

KAJ school van morgenWij, jongeren van KAJ regio Gent-Eeklo, houden op vrijdag 18 december een bekendmaking over wat er misloopt in ons onderwijs. Na activiteiten en gesprekken hier rond met tientallen jongeren uit onze afdelingen kwamen enkele grote lijnen vaak terug. Op deze dag vragen we ook jongeren buiten KAJ naar hun mening. Met deze nieuwe input werken we verder aan een verdere analyse van de problemen.

Terreurniveau 4

Kajotters vanuit heel Vlaanderen kwamen op 21 en 22 november samen in Brussel om te werken rond de campagne school. Net dat weekend werd Brussel een belegerde stad: terreurniveau 4, politie en leger op straat. Voor iedereen een bevreemdende ervaring. We moesten ouders en soms ook beetje onszelf, overtuigen om niet toe te geven aan de angst. Het kennismakingsspel moesten we laten varen, gek doen op de grote markt was plots geen optie meer. Maar voor de rest hebben we gedaan waar we voor gekomen zijn: werken aan verandering en laten ons door niets of niemand tegen houden.

Wij willen een standaardreglement, dat in alle scholen hetzelfde is!

KAJ voor de school van morgen

Wat zijn de problemen op school?

Deze zin vraagt om een antwoord. En als resultaat hebben zij (de jongeren) een actie uitgewerkt, die terugslaat op de vier volgende thema's: De dwaze schoolregels, de combinatie tussen schoolwerk en hobby, het onderscheid tussen de onderwijsvormen en het feit dat school voor velen te duur is. De rode draad hierin is dat ze meer inspraak op school eisen. De kernslogan is dan ook 'de school van morgen'.

Om onze mening te uiten, zullen we vandaag dan ook actie voeren in het centrum van Oostende. Want jongeren zitten met veel frustraties omtrent school. Hieraan moeten we dus iets doen. Als KAJ willen wij het signaal naar de bevoegde personen in de onderwijssector geven.

Regels? Rechten? Plichten? Het kan anders!

School hoeft niet saai te zijn

Vorige weekend vond opnieuw het regio kernledenweekend van Melo plaats. Met de campagne school die op volle toeren draait en verschillende nieuwe kernleden die ervaringsdeskundigen zijn uit de middelbare school, besloten we om op zondag een regionale activiteit rond school te organiseren voor onze + 16 leden. Op voorhand hadden we hierover samengezeten met een werkgroepje. Er hadden al heel wat lokale activiteiten plaatsgevonden in onze regio en verschillende jongeren hadden hun verhaal al verteld. Maar dit eens met de hele regio doen, dat was nog wel een extra uitdaging.

Onderwijs is niet gratis!

  • Wie zag het nieuws over de hoge kosten in september voor nieuwe schoolboeken?
  • Wie las de artikels over de invloed van media, maatschappij en ouders op onze studiekeuze?
  • Wie is het beu 8u op schoolbanken te zitten en nog eens 2u huiswerk te moeten doen?
  • Waar begint ons sociaal leven?
  • Wie is het beu om minderwaardig te worden behandeld enkel omdat ze een bepaalde studierichting volgt?

Jij hebt een mening! En samen klinkt deze mening sterker!

Op 21 en 22 november leggen we onze stemmen en ervaringen samen!

Wij moeten onze piercings uitdoen, de directeur niet?

Regionale activiteit Gent-Eeklo

De eerste regionale activiteit rond het thema school Gent-Eeklo deden we tijdens ons jaarlijkse regioweekend. Op die manier zochten we een ideale mix tussen ontspanning en inhoud. We starten met een ludieke activiteit, onze directeur Nick en directrice Marte verwelkomen ons in hun school. De lessen zijn hier in ieder geval wel plezant, maar veel bijleren doen we niet. Bovendien zijn de leerkrachten overdreven streng, de regels soms zelfs absurd en niet iedereen gelijk voor de wet: Leerlingen moeten hun piercings uitdoen, maar de directeur niet? De frustratie stijgt bij sommigen per lesuur. Gelukkig is de realiteit een stuk rooskleuriger... Of toch niet helemaal? Tijdens de nabespreking blijkt duidelijk dat heel wat jongeren negatieve ervaringen hebben op school. Er kwamen veel verschillende uitspraken van veel verschillende jongeren, waardoor we een mooi geheel kregen van ervaringen waar we in toekomst veel mee kunnen doen.

Break the school rules!

”We mogen of kunnen onze studierichting niet kiezen!”

Siebe: Ik wil graag deeltijds onderwijs doen, zodat ik halftijds een beroep kan aanleren, maar dat zien mijn ouders niet zitten. Ze zeggen dan: 'Daar moet je niet aan beginnen, daar zijt ge veel te slim voor.' Mensen zien dit als het laagste van het laagste en als je “hoger” aankunt probeer je dat eerst.

Lander: Ik wist helemaal niet wat ik wou worden dus wist ik ook niet wat ik wou studeren. Mijn kameraden gingen allemaal elektromechanica doen, dus ik deed ik dat ook maar. Mijn kameraden haalden genoeg punten en ik bleef zitten.

Ouders beslissen in onze plaats welke richting we moeten volgen. “Mik maar zo hoog mogelijk”, zeggen ze, maar wat wij zelf graag willen doen telt niet mee.

We moeten al erg vroeg kiezen welke richting we willen doen en de keuze is vaak definitief. Soms weten we gewoon nog niet welke richting we uit willen of waar we goed in zijn. Het gebrek aan goede informatie en echte begeleiding maakt dat dit grote gevolgen kan hebben.