Ledenwerving

Afdrukken

Elke keer Cardijn in een afdeling kwam vroeg hij ‘En? Hoeveel leden heb je nu?’ Dan zeiden de kernleden ‘ We zijn goed bezig, Cardijn, we hebben er nog altijd evenveel’ Cardijns antwoord was: ’Een afdeling moet groeien! als je ledenaantal niet stijgt, dan gaat je afdeling achteruit.’

Er zijn altijd nog jongeren die KAJ nodig hebben die je nog niet hebt gevonden, dus het is aan jou om in actie te schieten.

Alles wat je moet weten over ledenwerving

Geen wonder dat al deze afdelingen niet bestaan, zonder een goede ledenwervingscampagne is een KAJ-afdeling gedoemd om te vallen.

Ledenwerving is essentieel, Cardijn wist het al zoveel jaren geleden:

“Kernleden of verantwoordelijken die echt weten waar de KAJ om draait, zijn meer bekommerd met de jongeren die nog geen lid zijn van KAJ dan met zij die dat wel al zijn. Ze willen hen veroveren om ze de kansen te bieden die ze zelf kregen binnen de KAJ.”


Waarom zouden wij met onze afdeling op ledenwerving gaan?

Hoe pakken we de ledenwerving aan?

Jongeren persoonlijk aanspreken is nog altijd noodzakelijk.

Hiervoor bestaan verschillende manieren, wij gaan dieper in op het huisbezoek en het vindplaatsgerichte werken omdat dit de meest succesvolle methodes zijn.

Sommige afdelingen nemen hun oudste leden mee op ledenwerving omdat zijn meestal dichter staan bij de jongeren. Zij kunnen die gasten soms beter overtuigen dan de kernleden.

Welk materiaal bestaat er allemaal?

Aan het begin van het werkjaar krijgen jullie met jullie afdeling een aantal KAJ-affiches. Hang die rond op zichtbare plaatsen (buurtwinkel, slager, ruiten op centrale plaatsen, het jeugdhuis,…) en maak reclame voor jullie startdag.

Sinds dit jaar zijn er ook flyers van KAJ waar je je eigen foldertje aan kan bevestigen voor een super ledenwervingscampagne.

Je eigen folder of affiche kan je decoreren met het KAJ-logo en heel wat beeldmateriaal.

Denk altijd goed na over wat je juist op je foldertje zet…

Je kunt bijvoorbeeld ook een gadget bijsteken, dit kan gaan van een sticker(vel) tot een balpen (allemaal te verkrijgen in de KAJ-shop). Deze zaken kosten jullie natuurlijk geld.


Huisbezoeken?

Bezoek beter 3 maal dezelfde 50 jongeren dan 1 maal 200 verschillende!

Wat moeten we vertellen als de deur opengaat?

Zorg eerst dat je er verzorgd uitziet en dat je beleefd blijft.

Een enthousiaste uitleg is broodnodig, een zelfzekere toon zeker ook.

Geloof wat je zegt!

In onderstaand voorbeeldje gaan Paulien en Bart van KAJ Buggenhout -16 op ledenwerving. Ze bellen aan bij Sofie, haar moeder doet de deur open:

Je ziet dat Sofie geïnteresseerd is, bezoek haar dus zeker een tweede keer!

Tijdens dit tweede bezoek stel je de basisvraag van KAJ: “Hoe ist?”. Laat haar maar vertellen over om het even wat.

Vraag dan ook of ze al over de KAJ heeft gesproken met haar vrienden en vriendinnen.

Vraag eventueel wie die vrienden en vriendinnen zijn en bezoek hen ook.

Geef nog een extra uitnodiging voor de startdag.


Wat moeten we doen zonder adressenlijsten?

Wat is dat, vindplaatsgericht werken?

En nu?

Vooruit! Schiet in gang, zoek de jongeren van je gemeente op en maak er kajotters van.